Hub.no er en nettbasert plattform som gir oppstartsbedrifter visibilitet og tilgang på beste praksis og verktøy, hjelp med rekruttering (medgrunnleggere, frilansere, rådgivere, etc.), pluss tilgang til investorer og andre former for finansiering. Slik kan de bygge nettverk, skaffe seg kunnskap og få tilgang til kapital.

Med over 1100 oppstartsbedrifter oppført på Hub.no kan man skaffe seg oversikt over økosystemet og kanskje finne nye samarbeidspartnere.

– Vi bruker vår kunnskap om økosystemet og nettverket vårt for å gi oppstartsbedrifter det de trenger, bekrefter Hub Country Manager for Norge, Raja Skogland.

Under fanen «Tools» finner man blant annet maler for budsjett og ansettelseskontrakter, samt mye annet nyttig for oppstartsbedrifter i vekst.

– Vi annonserer oppstartsjobber på Google og sosiale medier gratis. Dette gir større synlighet for oppstartsbedriftene og deres ledige stillinger. Vi går gjennom alle jobbsøknadene for å sikre relevans. På den måten sparer vi bedriftene både tid og penger.

Under fanen «Funding» finnes et verktøy som matcher oppstartsbedrifter med potensielle investorer som er interessert i akkurat den industrien og fasen selskapet befinner seg i. For tiden har Hub.no en liste med over 120 investorer som er interesserte i norske oppstartsbedrifter.

Inkubatorer og akseleratorer finnes også på listen. Begge kan vanligvis hjelpe med nettverk, relevant kunnskap og tilgang til investorer.

Møter behovene

For noen måneder siden lanserte Hub.no et nytt bidrag til plattformen, «Events», som er en oversikt over konkurranser, seminarer, workshops, nettverksmøter og andre events relevant for oppstartsmiljøet. I februar arrangerte Hub.no “SHE Start-up” i samarbeid med SHE-konferansen, hvor kvinneligere ledere fikk «pitche» foran en jury, investorer og publikum.

Nå står lansering av en blogg på trappene.

– Bloggen handler om å skape verdi for hele økosystemet. Vi prøver å skape synergier ved å utnytte vårt partner-nettverk ved å levere relevant og nyttig innhold og kunnskap for å støtte oppstartbedrifters vekst og møte deres behov.

Innovativ og skalerbar

Hub.no er en aktiv plattform som oppdateres jevnlig og har over 10 000 brukere hver måned.

– Vi aksepterer selskaper som er innovative, banebrytende og aller helst skalerbare. De bør ha en skalerbar modell og være innovative når det gjelder produkt, markedsføring, en ny tilnærming eller prosess.

– Det koster ikke noe, alle våre tjenester er gratis enten du er en oppstartsbedrift eller investor, bekrefter Skogland.

– Jeg vil virkelig oppmuntre oppstartsbedrifter og jobbsøkere til å bruke Hub.no, da vår synlighet er bred. Hub.no hjelper deg å bygge nettverk. Nettverk kan være ansatte, rådgivere, potensielle investorer eller partnere og betyr uendelig med muligheter.

Hub.no opererer også i andre nordiske land, med over 3500 oppstartsbedrifter og 300 investorer, som du finner på TheNordicHub.com.