Verden er full av tilfeldigheter. I hvert fall var det tilfeldig at Kristian Hauge Solheim og Andreas Kamøy, gründerne bak Cutters, traff hverandre:

– Andreas hadde studert i Japan, men var utplassert på det samme FN-kontoret i Roma som jeg jobbet på da vi ble kjent, sier Kristian Hauge Solheim som er styreleder i Cutters.

– Han reiste etterhvert tilbake til Japan for å fullføre bacheloren sin, mens jeg fortsatte i Roma. Men så, sommeren 2015, ringte han meg på en fredag og fortalte at han hadde lyst til å starte et frisørsalongkonsept som baserte seg på å kutte tidsforbruket, håret og kostnadene til frisørkundene. Han hadde fått med seg en investor som gikk inn med litt kapital, og på mandag sa jeg opp jobben min, fortsetter Solheim.

Fikk støtte

Da oppsigelsestiden var over kom Solheim til Norge. Det første de gjorde var å teste om konseptet kunne ha noe for seg. De skulle nemlig være en annen type frisørsalong som hverken vasket eller farget håret, men utelukkende tilbød klipp. Salongene skulle bare ha drop-in-timer hvor du skulle bli klippet på femten minutter til en fast pris på 299 kroner uansett om du var mann eller kvinne.

– Vi hadde omtrent ingen penger, men fikk litt støtte til å starte opp av Innovasjon Norge. Så snekret vi sammen en liten mobil salong som vi reiste rundt med til alt fra skoler og idrettsarrangementer til julemarkeder. Hensikten var å finne ut om det var et marked som ville ha en rimelig og rask klipp. En av de erfaringene som overrasket oss var at det var flere kvinner enn menn som ville ha et slikt tilbud, mens vi hadde vært ganske sikre på at Cutters' tilbud først og fremst ville rette seg mot menn. Da forsto vi at markedet egentlig var dobbelt så stort som det vi hadde sett for oss, sier Solheim smilende.

Åpnet forsiktig - vokser raskt

Den første salongen ble startet opp i spartanske lokaler i Bergen. Gründerne ville være sikre på at konseptet tiltrakk seg kunder før de ville bruke penger på hvordan lokalene så ut.

– Det var nødvendig at vi gjorde det sånn da vi åpnet de aller første salongene. Men nå som vi vet at forretningsideen vår virker bruker vi ikke den modellen lenger. Nå flytter vi inn i skikkelige lokaler når vi åpner nye salonger, sier han.

I dag har Cutters 30 salonger. De fleste ligger i Osloområdet, men de har også salonger i Trondheim, Bergen, Stavanger, Kristiansand og Stockholm.

Tiltrekker seg kunder og frisører

Cutters har blitt en suksess og har truffet markedet godt. De har også satset på frisørene sine:

– Vi må både være gode overfor kundene, men også overfor frisørene våre. Dem satser vi mye på og derfor er det stadig flere som ønsker å jobbe hos oss.

Noe av årsaken er at mange frisører har måttet slutte i tradisjonelle salonger fordi de ikke tåler kjemikalier og såpe. Hos Cutters, som bare klipper, kommer de ikke i kontakt med disse stoffene. De gjennomfører også sekstimersdager og betaler høyere lønninger enn gjennomsnittet i bransjen.

– Siden vi vokser raskt er det også fine muligheter for å gjøre karriere i selskapet vårt, forteller Solheim.

Stadig flere ønsker å jobbe på Cutters. – Noe av årsaken er at mange frisører har måttet slutte i tradisjonelle salonger fordi de ikke tåler kjemikalier og såpe. Hos Cutters, som bare klipper, kommer de ikke i kontakt med disse stoffene. Foto: Max Igland


Beskytter merkevaren

Cutters er opptatt av å ta vare på merkevaren sin. Derfor har de merkevarebeskyttet selve logoen, men de fikk avslag da de søkte om å beskytte navnet:

– Det har vært vanskelig å få gjennomslag for å beskytte selve ordet Cutters siden det er et vanlig engelsk ord. Forøvrig har vi ikke så mange hemmeligheter, men det er klart at vi stiller krav til konfidensialitet blant våre ansatte når det kommer til rene forretningshemmeligheter, sier han.

Fortsatt vekst

– Vi arbeider litt i Sverige og ser til flere land i Europa, men det er mye mer å hente i det norske markedet først. Byer som Tromsø og Bodø er blant de aktuelle byene hvor vi sonderer mulighetene for å etablere oss. Vi har vokst fort og planen er fortsatt vekst, avslutter Solheim.