Shadow

Definisjonen av innovasjon – 4 krav

Innovasjon er livsnerven i enhver organisasjon. Det er derfor viktig at vi har en god fungerende innovasjonsdefinisjon. Innovasjon kan gjelde mange ting. Det er vanligvis begrepet som brukes på et nytt produkt, men det kan også brukes til å beskrive nye prosesser, metoder eller oppfinnelser.

Her er fire viktige ingredienser for en definisjon av innovasjon:

1. Noe nytt

Alle liker noe nytt. Hvor mange annonser har du sett som bruker ordene «ny og forbedret»? Vi ønsker alle de nyeste og beste produktene og måtene å gjøre ting på. Nyhet er imidlertid bare begynnelsen.

2. Bedre enn det som eksisterer

Nytt for å være nytt har liten verdi. Det må også forbedres. En ny og forbedret tannkrem må ha en ny som øker dens oppfattede verdi. En ny kontorprosedyre må faktisk gjøre noe bedre enn den gamle måten.

3. Økonomisk levedyktig

Gjør det eller sparer det penger? Hvis det ikke gjør det, bør det ikke implementeres. Hvis den nye og forbedrede tannkremen gir mer salg som igjen gir mer fortjeneste, er det et lønnsomt tillegg. Hvis din nye kontorprosedyre forbedrer effektiviteten på arbeidsplassen og dermed sparer arbeidskostnader, gjør det organisasjonen mer lønnsom.

4. Utbredt appell

Alle de tre første elementene er veldig viktige og til og med relatert til denne. Imidlertid må det være en grunnleggende appell til den nye innovasjonen. Hvis ikke vil den ikke selge. Hvis den nye og forbedrede tannkremen din har lakrissmak, kan den ha svært begrenset appell. Det er nytt og forbedret. Lakris kan til og med være en billigere smak å implementere enn andre. Hvis ingen vil ha det, så er det ikke en ekte innovasjon.

Det samme vil gjelde for bytte av kontor. krever det en handling som ingen på kontoret liker, så er det dømt fra starten.