– Vi ønsker å gi gjestene et forsiktig dytt i riktig retning, og på den måten bidra til at de spiser mer frukt og grønt, sier Ingvild Ross Magnussen, kommunikasjonsansvarlig i Fazer Food Services.

Den ledende kantine- og cateringleverandøren drifter serveringstjenester i Oslo, Bergen og Stavanger. Dette innebærer blant annet drift av 140 kantiner for kunder innen både privat- og offentlig sektor, samt drift av kaffebarer, idrettsarenaer og catering til både bedrifter og private. 

– Som en stor aktør i matbransjen er vi opptatt av å spre vår lidenskap for mat, og samtidig bidra til å gjøre en forskjell. Vi tar samfunnsansvar på alvor, og tror bærekraftig og sunn mat er bra for både gjester, miljøet og Fazer, sier Ross Magnussen.

Mer grønt og mindre kjøtt

I samarbeid med den norske organisasjonen GreeNudge har de forsket seg frem til fem ulike «nudger» for å hjelpe gjestene til å ta grønnere valg. Plassering, posisjonering, forberedelse, fokusering og porsjonering er tiltak som skal påvirke gjestene til å velge mer av de sunnere og mer bærekraftige matvarene. Fremgangsmåten er basert på vitenskapelig forskning, og metoden viser seg å fungere.

– Vi har testet «nudging» i våre kantiner, og vi ser at det forandrer måten gjestene våre velger på. Ved å blant annet plassere den sunneste maten først i buffeten har vi klart å øke andelen fisk, frukt og grønt, og samtidig redusert mengden kjøtt, sier Ross Magnussen. Vårt mål er at gjestene skal være fornøyde, noe våre gjesteundersøkelser viser at de er. Vi har også eksempler på helsegevinst i forbindelse med vår satsning på økt frukt og grønt.


– Vi har testet «nudging» i våre kantiner, og vi ser at det forandrer måten gjestene våre velger på. Ved å blant annet plassere den sunneste maten først i buffeten har vi klart å øke andelen fisk, frukt og grønt, og samtidig redusert mengden kjøtt, sier Ross Magnussen. Foto: Iffit Qureshi




Fazer jobber også med å forberede gjestene visuelt med menyer og bilder. Maten plasseres sentralt i kantinen, og det oppfordres til å velge de sunne alternativene. I tillegg er det fokus på å hjelpe gjestene med å porsjonere maten - mer grønt og mindre kjøtt på tallerkenen gir også resultater.

– Vi kan ikke revolusjonere hele matverden, men maten vi spiser påvirker både helsen og miljøet, og vi er nødt til å tenke annerledes i forhold til mat. Det kan være løsningen på mye, sier hun.

Food Waste-kampanjer

Hver nordmann kaster i snitt 46,3 kilo mat. Fazer fokuserer daglig på å kaste minst mulig, men for å sette ekstra fokus på temaet gjennomfører de egne Food Waste-kampanjer .

– Ved å gjennomføre to-ukers kampanjer tre ganger årlig kan vi bidra litt ekstra til å redusere det enorme matsvinnet. Vi oppfordrer diskret gjestene til å kaste mindre mat, og ved å blant annet porsjonere maten kan vi redusere hver porsjon med 6,8 gram. Når vi serverer en million porsjoner i løpet av et år vil det si at vi kan redusere matavfallet med hele 680 tonn, sier Ross Magnussen.

Kortreiste matvarer

«Nudging» og Food Waste-kampanjer er bare noen av tiltakene Fazer gjør for å jobbe mot en mer bærekraftig fremtid. Selskapet er også opptatt av en ansvarlig verdikjede, og råvarene de benytter skal helst være kortreise.

– Vi legger ned mye arbeid i sporbarhet og matsikkerhet, og er opptatt av å vite hvor maten kommer fra. Vi unngår å kjøpe mat fra steder vi vet sliter med dårlige arbeidsforhold, og innkjøperne våre følger strenge regler for kontroll og kvalitet, sier Ross Magnussen.

Flest mulig innkjøp gjøres lokalt, så det ikke flys matvarer unødvendig over en hel verden. Det brukes mye sesongvarer, og menyer endres etter sesong.

– Hvordan skal vi overgå våre gjesters forventninger i fremtiden? Som et matselskap må vi skjønne matens rolle, og hvordan megatrender påvirker dette. Alt fra tilgang på råvarer til endring i matvaner. Basert på denne forståelsen kan vi forbedre måten vi produserer og forbruker mat. Fazers ansvar og visjon er å skape ansvarlige matopplevelser. Rettferdig handel er et like viktig kriterium som økonomi når vi tar beslutninger basert på totalen, avslutter Ross Magnussen.

Fazer Food Services

  • Drifter 140 kantiner i Norge
  • En del av internasjonale Fazer Group
  • Fazer ble grunnlagt i 1891 i Finland
  • Hovedkontor i Helsinki
  • Norsk hovedkontor i Oslo
  • 15500 ansatte internasjonalt
  • 650 ansatte i Norge

Fazers viktigste tiltak for en bærekraftig fremtid

 

  • Partner EAT Foundation
  • Har innført «nudging» i alle sine kantiner
  • Fokus på ansvarlig innkjøp og sporbarhet
  • Bruker sesongvarer og kortreist mat for å redusere utslipp
  • Daglige tiltak samt egne Food Waste-kampanjer
  • Følger WWWs sjømatpolicy