FOODSCAPE

 

10. – 11. oktober 2018, Norges Varemesse, Lillestrøm

  • En møteplass og kompetansearena knyttet til utvikling av og løsninger for bærekraftig og sunnere mat og drikke for hele verdikjeden - fra hav og jord til bord.
  • Konferanse som setter bærekraft på menyen
  • En utstilling som vil vise sunnere, fremtidsrettet mat og drikke, teknologi og bærekraftige løsninger innen emballasje, oppbevaring, distribusjon og avfallshåndtering.
  • Bransjeorganisasjonene som samler seg bak Foodscape er: 
    NHO Mat & Drikke, NHO Reiseliv, Kost- & Ernæringsforbundet, Bransjeforening for Storkjøkkenleverandører i Norge (BFSN), DebioInfo, Norges Frukt- og Grønsakgrossisters forbund, Sjømat Norge, Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF) og Matvett.

Les mer om Foodscape på foodscape.no

Sunn og god mat er i dag et krav fra både forbrukere og myndigheter. Maten vi kjøper og spiser skal være god for kroppen, god for miljøet, aller helst norskprodusert og helt klart god på smak, sier Torill Engelberg, prosjektleder for Foodscape ved Norges Varemesse.

De største bransjeorganisasjonene innenfor mat og drikke i Norge går nå sammen med Norges Varemesse for å etablere en helt ny møteplass med bærekraft på menyen. Dette for å kunne bidra til å ruste bransjen i retning mot en mer bærekraftig matproduksjon. Foodscape finner sted 10. og 11. oktober 2018 på Norges Varemesse i Lillestrøm.

Utstillingsvindu og kompetansearena

Foodscape skal arrangeres hvert tredje år, og vil være et utstillingsvindu og en kompetansearena for alle som jobber profesjonelt med mat og drikke i Norge. Her vil storhusholdnings- og dagligvarebransjen møte et bredt spekter av leverandører og produsenter fra mat- og drikkenæringen. Her vil hele verdikjeden være tilstede – fra hav og jord til bord.

– Foodscape skal fremme både kompetanse og ansvarlighet, og synliggjøre både produkter og løsninger som leder utviklingen videre og gir spire til lønnsomme idéer for fremtiden, sier Engelberg.

Mat- og drikkebransjen arbeider for en bærekraftig matproduksjon i tråd med FNs bærekraftsmål. For å redusere klimaavtrykket og bidra til et sunt liv for dagens og fremtidens generasjoner skal Norge produsere sunnere mat på en mer miljøvennlig måte. Matbransjen tar disse kravene på alvor når de nå går sammen om å skape en helt ny arena for sunnere og mer miljøvennlig norsk mat.

– Bærekraftig matproduksjon og arbeidet med å legge til rette for et sunnere kosthold er tema som hele næringen jobber med, og som forbrukerne er opptatt av. Foodscape blir derfor en svært aktuell møteplass for hele den norske matbransjen, sier Terje Sletnes, næringspolitisk direktør i NHO Mat og Drikke, i en pressemelding. 

Sletnes mener også at kunnskap er en utløsende faktor for både bransjens kostholdsarbeid og i utviklingen av grønnere matproduksjon, og at Foodscape vil legge til rette for slik viktig kunnskapsdeling og vil kunne inspirere til nye løsninger i egen virksomhet.

Gjør bærekraft til din konkurransekraft

Foodscape vil gi deltakerne innsikt i fremtidens matproduksjon og -foredling både gjennom en utstilling av bærekraftige produkter og løsninger og en egen konferansedel, som skal sørge for kompetansebygging og -deling. Begge deler er etterspurt av bransjen, i følge Engelberg, som legger til at det også vil bli arrangert en rekke interessante seminar og workshops.

– «Hvordan bærekraft kan gi konkurransekraft» er konferansens hovedtema, og målet med konferansen er å gi ny innsikt, bidra til kunnskapsdeling og inspirasjon, samt legge til rette for at nye samarbeidsformer etableres. Konferansen vil sette lys på hvordan bedrifter bør ha et aktivt forhold til både samfunn og miljø i alt de gjør - alt for å skape lønnsomhet og verdiskapning på en bærekraftig måte, sier hun.

Prosjektlederen forteller at Foodscape først og fremst er en nødvendig møteplass - en arena hvor alle som jobber med mat og drikke i Norge kan lære av hverandre.

– På Foodscape kan du se hvilke løsninger som allerede finnes og fungerer, og bli inspirert til å ta steg i egen produksjon som resulterer i sunnere og mer bærekraftige produkter for bransjen og forbrukeren, sier Engelberg.

Morgendagens tallerken

Området mat, helse og miljøvern engasjerer, men kan også fremstå som et minefelt av motstridende målsettinger og behov. Foodscape skal gjøre det enklere for alle å dra i samme retning og samarbeide på tvers av tradisjonelle mønstre.

– Foodscape er en arena for innovasjon og produktutvikling. Selv om Foodscape er tydelig forankret i næringspolitiske mål, mister den aldri av syne det som er viktigst når vi snakker om mat, nemlig matglede. Vi setter bærekraft på menyen. Til syvende og sist handler Foodscape om hva som havner på morgendagens tallerken, avslutter Engelberg.