Tips til valg av firmanavn:

  1. Navnet bør være relativt kort og enkelt å huske.
  2. Det bør helst gi assosiasjoner til virksomheten.
  3. Tenk over hvordan firmanavnet kan passe på nett. Sjekk om et passende, gjerne identisk domenenavn er ledig.
  4. Unngå æ, ø og å hvis firmaet skal bli internasjonalt
  5. Hjernen vår husker både ord og bilder. Navnet kan gjerne kombineres med et symbol for å være enda mer gjenkjennelig.

Kilde: foretakshjelp.no

– 50 prosent av en navnutviklingsprosess er varemerkejuss. Dette er noe mange fort glemmer, sier Tove Pharo Ronde i NameABrand.

Det er fort gjort å krenke andres immaterielle rettigheter hvis navnet allerede er beskyttet som varemerke, eller det er noen som har samme firmanavn i lik bransje.

– Da ender du opp med en masse unødvendig arbeid, der du må bytte navn igjen. I verste fall kan man bli økonomisk saksøkt for krenkelse av andres immaterielle rettigheter, sier Pharo Ronde.

Tenk fremover

I Norge kan det virke som om kulturen for navnvalg er litt tilfeldig.  Med en flaske rødvin og levende lys er ofte prosessen i gang.

– Dermed kan det også fort bli tilfeldig hvilket navn man ender opp med. Forut for en navnprosess må det gjøres en skikkelig kartleggingsjobb. Man bør vite hva slags navn man ønsker og hva det skal signalisere. Det må også passe godt i forhold til målgruppen, sier navneksperten.

Viktige momenter er bedriftens kjerneverdier, og om navnet skal varemerkeregistreres både nasjonalt og internasjonalt, samt at navnet ikke signaliserer noe negativt språkmessig.

– Det gjelder å tenke fremover når man velger navn. Et juridisk holdbart navn er viktig uansett størrelse på selskapet. Det ligger mange verdier i et godt navn, og målet bør være at navnet på sikt skal bli en merkevare, sier Pharo Ronde.